COLLABORATION MEETING APROCON (RELAPRO MAY
1/2021)
PROGRAM
Video available in COLLABORATION MEETING
APROCON (RELAPRO MAY 1/2021) - YouTube
INTRODUTION
La Rebelión (Official Vídeo) - Joe Arroyo -
YouTube
1. Greetings and institutiosn presentaciòn
APPROCON
Dr. Chika Eze
Chika Eze is a senior lecturer at
the Faculty of Education,Veritas University, Abuja (The Catholic University of
Nigeria).
She holds a PhD in Psychology from
the University of KwaZulu-Natal, South Africa, M.Ed. Guidance and Counselling
and a BA(Ed) Curriculum and Teaching both from University of Calabar,Nigeria.
She is also a religious sister of the Society of the Holy Child Jesus, African
Province. She has been a teacher and counsellor for over 25 years, working
across different educational levels including high school and tertiary
institutions in different African countries such as Ghana, Kenya, Nigeria,and
South Africa. At present, she lectures at Veritas University Abuja and as well
serves as the Coordinator of Postgraduate Studies for the Faculty of Education.
Her research interest focuses on
culture, gender, career development, interpersonal relationships cumpersonal/collective
identity construction, educational development including provision of
school-based counselling
Chika Eze es profesora titular de la Facultad de Educación, Universidad
veritas, Abuja (La Universidad Católica de Nigeria).
Es Doctora en Psicología por la Universidad de KwaZulu-Natal, Sudáfrica,
M.Ed. Orientación y Asesoramiento y una Licenciatura (Ed) Currículo y Docencia
tanto de la Universidad de Calabar, Nigeria. También es una hermana religiosa
de la Sociedad del Santo Niño Jesús, provincia africana. Ella ha sido una
maestra y orientación durante más de 25 años, trabajando en diferentes niveles
educativos que incluyen la escuela secundaria y las instituciones terciarias en
diferentes países africanos como Ghana, Kenia, Nigeria y Sudáfrica.
En la actualidad, da conferencias en Veritas,la Universidad de Abuja y
también se desempeña como Coordinadora de Estudios de Postgrado para la
Facultad de Educación. Su interés investigador se centra en la cultura, el
género, desarrollo de la carrera, las relaciones interpersonales se acumulan
construcción de identidad personal/colectiva, educativa
Indigenous model of counselling –
african perspective
Chika
Eze, PhD
Faculty of Education, Department of
Educational Foundations
Veritas University Abuja (The Catholic
University of Nigeria)
Bwari
Area Council, Abuja, Nigeria.
Email:
chikashcj@gmail.com/ezec@veritas.edu.ng
Abstract
This
paper presents the Umunna model of counselling exploring its cannons and
therapeutic relevance for modern day counselling process. Hence, the main
concept of the Umunna counselling approach emerges from the fact that it is an
indigenous system knowledge system among the Igbos of South-Eastern Nigeria,
portraying the solidarity of a group of people share with one another.
In this
context, they support and care for one another is based on the belief that they
emerge from one father, therefore, feel concern about each other’s welfare.
This idea of interconnectivity propels them to support and care for each in all
spheres of life, as such facilitate the counselling process of helping each
other achieve their ma
Modelo nativo de orientación –
perspectiva africana
Chika Eze, Doctora
Facultad de
Educación, Departamento de Fundaciones Educativas
Universidad
Veritas Abuja (Universidad Católica de Nigeria)
Consejo
de Área de Bwari, Abuja, Nigeria.
Correo
electrónico: chikashcj@gmail.com/ezec@veritas.edu.ng
Resumen
Este trabajo presenta el
modelo Umunna de orientación explorando sus canones y relevancia terapéutica
para el proceso de orientación moderno. Por lo tanto, el concepto principal del
enfoque de asesoramiento de la Umunna surge del hecho de que es un sistema
indígena de conocimiento entre los Igbos del sudeste de Nigeria, que retrata la
solidaridad de un grupo de personas que comparten entre sí. En este contexto,
se apoyan y se cuidan unos a otros se basa en la creencia de que surgen de un
padre, por lo tanto, sienten preocupación por el bienestar de los demás. Esta
idea de interconectividad les impulsa a apoyar y cuidar a cada uno en todos los
ámbitos de la vida, como tal facilitar el proceso
POSTURA TERAPÉUTICA DEL
ENFOQUE DE COUNSELLING DE UMUNNA
• La fuerte creencia de que venimos del mismo padre.
• Tiene un deber religioso y paterno incrustado dentro de su
alcance y la esencia es para cada uno:
• Individual para cuidar el bienestar del otro / comunidad.
• Esto se expresa en la ideología: "biri ka mbiri":
vive y deja vivir, que influye en la relación de una persona igbo con cualquier
ser humano en cualquier lugar (Ejiofor, 2016).
En la perspectiva africana de la
orientation usamos religion education economia, politica
• Esta teoría del cuidado impregna todos los aspectos de la
vida de la siguiente manera:
• Salud,
• Economía,
• Religión,
• Educación,
• Política, etc.
• Por lo tanto, se puede contratar para cualquier tipo de
asesoramiento dependiendo del alcance de la inquietud que se presenta (tema /
problema).
si alguien no se siente bien,
todos estos aspectos son tomados en cuenta
• Se considera tanto un tipo como una técnica de
psicoterapia.
• Como tipo, es una terapia proporcionada por cada miembro de
la umunna (familia / clan) a cualquier miembro con problemas.
• De manera descriptiva, Mbiere (2014) enfatiza que la curación
real en la sociedad tradicional igbo se expresa bien en la atención médica
tradicional de los enfermos y requiere una intervención personal, familiar,
comunitaria y del dibia (médico nativo) para curar cualquier enfermedad.
en el contexto africano,
tenemos que hablar de todos estos aspectos del individo cuando vemos el Umunna,
hablamos de tecnicas
1. el proceso de sanacion.
cuando alguien se enferma, hay una intervencion para sanar y brindar apoyo.
• Como técnica, la "psicoterapia" de Umunna implica
las actividades intermedias utilizadas por los curanderos tradicionales igbo
para restaurar la psique del individuo perturbado.
• La psicoterapia Umunna trata con respeto y aceptación al cliente,
incluidas sus creencias y singularidad.
• En cuestiones de intervención y curación por la fe de un
individuo que sufre de locura, el tratamiento preferiría considerar a los
familiares como punto de referencia.
cuando vemos a la UMUNA se
trata de intervencion de los sanadores tradicionales,se trata con respeto,
acceptacion incluyendo a sus creencias y aceptacion de sus differencias
• Esto se debe a que lo que los Igbo consideraban que la
psicopatología es una condición mental que, naturalmente, no permitiría al
individuo involucrado expresar su fe basándose en el hecho de que dicho
individuo ya no tenga el control total de su racionalidad (Ejiofor, 2016).
• En consecuencia, la familia, incluidas todas las personas
significativas representadas por la Umunna, son extremadamente importantes en
el proceso de curación.cuando hay un estres psicologico, se asume que la
persona necesita de estos servicios
Comentario (Amilkar
Brunal) : Este modelo es similar a los
modelos indígenas de consejería ancestral de la Guajira Colombo-Venezolana
comparto video disponible en español en https://www.youtube.com/watch?v=lSY5XLTwWZM&t=599s
2.
RELAPRO,
Network of Networks(Red Latinoamericana de Profesionales de la Orientación :
PRESENTACIÓN RELAPRO 2021 (Includes English version) (relapro2020.blogspot.com)
The
Latin American Network of Guidance Professionals (RELAPRO) is a fraternal
non-profit organization (Community of Knowledge in Educational Guidance) made
up of educational Guidance professionals. created at the initiative of Dr.
Julio González Bello from Venezuela together with a group of colleagues in
Portugal September 16, 2005,
Its
MISSION consists of promoting the
epistemological conceptualization and the development of Educational Counseling
and Guidance in Latin America through Action-
1. Encourage research, publication and
academic dissemination through its own communication media (Blogs, social
networks, The “OrientAcción” Magazine and the “Tiempo Latinoamericano” bulletin and the organization
of different face-to-face and virtual events.
2. Establish articulations and agreements
with all organizations, associations and work groups or collectives in the
field of Guidance in the world.
Its
fundamental VISION consists of becoming an important academic reference for Counseling
and Guidance in general in the world, for its affiliates in particular, for
related National Asociations and for Latin American ministries of education.
Approximately
500 professionals from 14 Latin American countries [Argentina, Brazil, Chile,
Colombia, Costa Rica, Cuba, Ecuador, Mexico, Panama, Peru, Puerto Rico,
Dominican Republic, Uruguay, Venezuela] and three invited countries: Italy,
United States. United and South Africa, (special guest), who in turn in a
personal capacity are also part of national and / or regional and even
international organizations.
Currently
RELAPRO begins the third phase of validation of its pedagogical model in
Educational Guidance called. "Transitional Counseling and Guidance for the Ethical Meaning of Life"
available at .:
Transitional Counseling and Guidance for the Ethical Meaning of Life
(RELAPRO,2021) (revistaorientaccion.blogspot.com) Relapro@gmail.com
BUREAU 2018-2021
FUNDADOR PRINCIPAL: Julio González Bello (Venezuela)
Director General: Amilkar Brunal (Colombia)
Secretaria de Actas: Luísa Rojas (Venezuela)
Dir. Asuntos académicos: Silvia Gabriela
Vázquez(Argentina)
Secretario de Finanzas: Jairo Hernández E (Costa Rica)
Dir. Comunicaciones: Miguel Carbajal Arregui (Uruguay)
Relaciones Internacionales: Alberto Puertas (EE.UU)
In memoriam: María Celia Ilvento (Argentina)
3.
RELAPRO Lectures Presentation
3.1 Mg. S.C. Amilkar A. Brunal
Amilkar
A. Brunal, is a psychologist graduated from the "Konrad Lorenz"
University of Bogotá, specialist in Educational Counseling and Guidance and
Human Development, from the "El Bosque" University of Bogotá (2001),
Educational Counselor in the school environment vinculated to the Secretary of
Education from Bogotá since 1994 and he have master's degree in
Interdisciplinary Social Research graduated from the “Francisco José de Caldas
District University (2008). Author of books Transitional Counseling and
Guidance1.0 (2014). “When Men Speak” and co-author of: “Role and Meaning of
Educational Guidance in Colombia”. Co-editor of the Latin American magazine on
Guidance and Human Development: “OrientAcción” of the Latin American Network of
Guidance Professionals (Relapro) of which he is general director for the period
[2018-2021] amilkarbrunal@gmail.com. https://amilkarbrunal.blogspot.com
Mg. S.C. Ps.
Amilkar A. Brunal
Amilkar A. Brunal, es
psicólogo egresado de la Universidad” Konrad Lorenz” de Bogotá, especialista en
Orientación educativa y Desarrollo Humano, de la Universidad” El Bosque” de
Bogotá (2001), Orientador Educativo en ámbito escolar adscrito a la secretaria
de educación de Bogotá desde 1994 y magister en Investigación social
Interdisciplinaria egresado de la Universidad Distrital “Francisco José de
Caldas (2008). Autor de libros Orientación Transicional 1.0 (2014). “Cuando los
Hombres hablan” y coautor de: “Rol y Sentido de la Orientación Educativa en
Colombia”. Co-editor de la revista latinoamericana de Orientación y Desarrollo
Humano: “OrientAcción” de la Red Latinoamericana de profesionales de la
orientación(Relapro) de la cual es director general para el periodo [2018-2021]
amilkarbrunal@gmail.com . https://amilkarbrunal.blogspot.com/
3.2
Max Sefotho (South Africa) Prof.Maximus Monaheng Sefotho
is an Associate Professor in the Department of Educational Psychology (with a
specialisation/focus on Career Guidance and Disability) at University of
Johannesburg. His research and teaching work focus on Career
Choice/Construction within the sphere of Contemporary Careers: Protean and
Boundaryless as well as hephapreneurship (A concept he coined). Prof. Sefotho
was the first registered member of the South African Career Development
Association (SACDA), which he serves as board member up to this day. Prof.
Sefotho contributed in the development of the competency framework for career
development practitioners and currently has developed interest in the
transition of differently abled persons from home through to the world of work.
His later work has emphasised an Afrocentric approach that is driven by the
philosophy of Ubuntu. In search of an Ubuntu Model of Career Development, Prof.
Sefotho interrogates harmonising Ubuntu with Euro-Western models in addressing
equity, social justice and avoiding harmful beneficence.
3.3 Silvia
Gabriela Vázquez (Argentina)
Lic. Prof. Silvia
Gabriela Vázquez
Psicopedagoga, escritora y maestranda en educación
Dir. Cátedra de Responsabilidad Social Universitaria UdeMM
Dir. Diplomatura Interdisciplinaria en RS y Resiliencia.
Coordinadora del Depto.
de Orientación Vocacional
Dir. Académica RELAPRO.
Prom. Internacional de los ODS.
Embajadora para la Paz. Formadora en Liderazgo Ubuntu https://mentesalacarta.com/conferencistas-capacitadores-coaches/silvia-gabriela
Educational psychologist, writer
and teacher
Dir. Chair of University Social
Responsibility UdeMM Dir. Interdisciplinary Diploma in RS and Resilience.
Coordinator of the Department.
Vocational Guidance
Academic Director RELAPRO. SDG
International Prom.
Ambassador for Peace. Ubuntu Leadership Trainer
.:
Enhebrar con poesía(English Version included)
(revistaorientaccion.blogspot.com)
5. Ubuntu
Model (Max
Sefotho) and coments by Silvia Gabriela Vàzquez
In
search of an Ubuntu Model of Career Development
.:
In search of an Ubuntu Model of Career Development
(revistaorientaccion.blogspot.com)
Prof.
Maximus Monaheng Sefotho
University
of Johannesburg
Department
of Educational Psychology
Abstract
Decolonising career
psychology has been desirable but slow to implement in South Africa. Theories
and practice of career development continue to be dominated by Euro-Western paradigms. While
this dominance persists, the Black majority continue to experience inequity,
unemployment, and poverty. Restricted access to jobs, educational and career
development service gatekeeping and
regulation continues. An inclusive indigenization emerged to transform of the
field of counselling and to embrace a call for "psychoecological
pluralism". The search for an Ubuntu model of career development is an
attempt to redress barriers within the counseling profession and create an
inclusive, socially just and equitable model crafted on the African philosophy
of Ubuntu. The suggested transformative model is crafted on the backdrop of a
postmodern approach emphasizing the personal, historical, and cultural
contexts. The Ubuntu cosmic career development (UCCD) model underpinned the
theories, practices and principles of diversity; equity, redress and access is
proposed.
En busca de un modelo de
desarrollo profesional de Ubuntu
Prof.
Maximus Monaheng Sefotho
University
of Johannesburg
Department of Educational Psychology
RESUMEN
La
descolonización de la psicología profesional ha sido deseable pero lenta de
implementar en Sudáfrica. Las teorías y la práctica del desarrollo profesional
siguen estando dominadas por los paradigmas euro-occidentales. Mientras
persista este dominio, la mayoría negra continúa experimentando desigualdad,
desempleo y pobreza. Continúa el acceso restringido a puestos de trabajo,
servicios educativos y de desarrollo profesional y regulación. Surgió una
indigenización inclusiva para transformar el campo del asesoramiento y abrazar
un llamado al "pluralismo psicoecológico". La búsqueda de un modelo
de desarrollo profesional de Ubuntu es un intento de corregir las barreras
dentro de la profesión de consejería y crear un modelo inclusivo, socialmente
justo y equitativo elaborado a partir de la filosofía africana de Ubuntu. El
modelo transformador sugerido se elabora sobre el telón de fondo de un enfoque
posmoderno que enfatiza los contextos personales, históricos y culturales. El
modelo de desarrollo profesional cósmico de Ubuntu (UCCD) sustentaba las
teorías, prácticas y principios de la diversidad; Se propone equidad,
reparación y acceso.
Video available in Transitional Counseling
and Guidance for the Ethical Meaning of Life(RELAPRO, 2021). - YouTube |
Transitional Counseling and Guidance for the
Ethical Meaning of Life.(RELAPRO, 2021).
Abstract
This model
establishes as a fundamental objective, to facilitate the construction of the
ethical Meaning of life understood as the development of community conscience,
intrapersonal and interpersonal conscience and lays its philosophical bases on
the ethics of the ancestral cultures Abya-Yala (ancestral America) and Ubuntu
(Sub-Saharan Africa) applied mainly in the Guidance for Life in Community line.
Its ontological (Bein: To Have + To Do +
To Be) and sociological bases are derived from the theory of Human Scale
Development by the Chilean economist Manfred Max-Neef; The main Psychological
bases are derived from the interpretations of Winnicot's biopsychosocial concept
of "Transitionality" and his pedagogical bases from the basic
Socratic mayeutics applied in the Pedagogical Project, "Synapse"
(Basis of the line of counseling and guidance for academic life).
Resumen
Este modelo establece como objetivo fundamental,
facilitar la construcción del sentido ético de vida entendido como el
desarrollo de la conciencia comunitaria, la consciencia intrapersonal e
interpersonal y sienta sus bases filosóficas en la ética de las culturas
ancestrales Abya–Yala (América ancestral) y Ubuntu (África subsahariana)
aplicada principalmente en la línea de Orientación para la Vida en comunidad.
Sus bases ontológicas (SER: Tener+Hacer+Estar) y sociológicas se derivan de la
teoría del Desarrollo a Escala Humana del economista chileno Manfred Max-Neef;
Las bases Psicológicas principales se derivan de las interpretaciones del
concepto de “Transicionalidad” biopsicosocial de Winnicot y sus bases
pedagógicas de la mayéutica socrática básica aplicada en el Proyecto
pedagógico, “Sinapsis” (Base de la línea de orientación para la vida
académica).
disponible en https://revistaorientaccion.blogspot.com/p/modelo-latinoamericano-de-orientacion.html
7. Final coments (relatoria)
·
Alberto Puertas (Perù,EE.UU)
Relapro personal relations representative.
·
Aprocon representativae
8. INVITATION TO SHARE RESEARCH
Dear colleagues, The Latin American Network of Guidance and Counseling
Professionals (Relapro) , we invite you to participate in the XI Guidance and Counseling survey which
aims to: Systematize the perception of current needs ( Times of pandemic) in
the field of Guidance in each country and contrast these needs with current
models of Educational Guidance. The results and analysis of said investigative
exercise will bepublished in the Latin America journal of Educational Guidance
and Human development “OrientAcciòn”
Please see the follow link thanks XI Guidance and Counseling survey (google.com)
Sincerely
Amilkar A. Brunal
RELAPRO
REFERENCES
Aspectos Fundamentales de la Orientación
Educativa. Mtro José Nava Ortiz (Mx) - YouTube
.:
Greetings to colleagues in Africa (revistaorientaccion.blogspot.com)
.: In
search of an Ubuntu Model of Career Development
(revistaorientaccion.blogspot.com)
El modelo "Ubuntu" de desarrollo Humano .Maximus Monaheng Sefotho (PhD) . South
Africa - YouTube
Las culturas nosòtricas .Elsa Tovar(Col) https://studio.youtube.com/video/yKnsDl8nJOo/edit
Orientación educativa con: DR. George Davy Vera
(Ven/EE.UU) https://youtu.be/JYFqVLy25hk
Transitional Counseling and
Guidance for the Ethical Meaning of Life(RELAPRO, 2021). - YouTube
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