domingo, 2 de mayo de 2021

COLLABORATION MEETING APROCON (RELAPRO MAY 1/2021)

 

COLLABORATION MEETING APROCON (RELAPRO MAY 1/2021)

PROGRAM

Video available in COLLABORATION MEETING APROCON (RELAPRO MAY 1/2021) - YouTube

INTRODUTION

  La Rebelión (Official Vídeo) - Joe Arroyo - YouTube

 

1.    Greetings  and institutiosn presentaciòn

 

APPROCON

 Dr. Chika Eze

Chika Eze is a senior lecturer at the Faculty of Education,Veritas University, Abuja (The Catholic University of Nigeria).

She holds a PhD in Psychology from the University of KwaZulu-Natal, South Africa, M.Ed. Guidance and Counselling and a BA(Ed) Curriculum and Teaching both from University of Calabar,Nigeria. She is also a religious sister of the Society of the Holy Child Jesus, African Province. She has been a teacher and counsellor for over 25 years, working across different educational levels including high school and tertiary institutions in different African countries such as Ghana, Kenya, Nigeria,and South Africa. At present, she lectures at Veritas University Abuja and as well serves as the Coordinator of Postgraduate Studies for the Faculty of Education.

 

Her research interest focuses on culture, gender, career development, interpersonal relationships cumpersonal/collective identity construction, educational development including provision of school-based counselling

 

Chika Eze es profesora titular de la Facultad de Educación, Universidad veritas, Abuja (La Universidad Católica de Nigeria).

Es Doctora en Psicología por la Universidad de KwaZulu-Natal, Sudáfrica, M.Ed. Orientación y Asesoramiento y una Licenciatura (Ed) Currículo y Docencia tanto de la Universidad de Calabar, Nigeria. También es una hermana religiosa de la Sociedad del Santo Niño Jesús, provincia africana. Ella ha sido una maestra y orientación durante más de 25 años, trabajando en diferentes niveles educativos que incluyen la escuela secundaria y las instituciones terciarias en diferentes países africanos como Ghana, Kenia, Nigeria y Sudáfrica.

 

En la actualidad, da conferencias en Veritas,la Universidad de Abuja y también se desempeña como Coordinadora de Estudios de Postgrado para la Facultad de Educación. Su interés investigador se centra en la cultura, el género, desarrollo de la carrera, las relaciones interpersonales se acumulan

construcción de identidad personal/colectiva, educativa

 

 

 

Indigenous model of counselling – african perspective

                             Chika Eze, PhD

    Faculty of Education, Department of Educational Foundations

    Veritas University Abuja (The Catholic University of Nigeria)

          Bwari Area Council, Abuja, Nigeria.

          Email: chikashcj@gmail.com/ezec@veritas.edu.ng       

 

Abstract

This paper presents the Umunna model of counselling exploring its cannons and therapeutic relevance for modern day counselling process. Hence, the main concept of the Umunna counselling approach emerges from the fact that it is an indigenous system knowledge system among the Igbos of South-Eastern Nigeria, portraying the solidarity of a group of people share with one another.

In this context, they support and care for one another is based on the belief that they emerge from one father, therefore, feel concern about each other’s welfare. This idea of interconnectivity propels them to support and care for each in all spheres of life, as such facilitate the counselling process of helping each other achieve their ma

 

Modelo nativo de orientación – perspectiva africana

                             Chika Eze, Doctora

    Facultad de Educación, Departamento de Fundaciones Educativas

    Universidad Veritas Abuja (Universidad Católica de Nigeria)

                   Consejo de Área de Bwari, Abuja, Nigeria.

          Correo electrónico: chikashcj@gmail.com/ezec@veritas.edu.ng     

 

Resumen

Este trabajo presenta el modelo Umunna de orientación explorando sus canones y relevancia terapéutica para el proceso de orientación moderno. Por lo tanto, el concepto principal del enfoque de asesoramiento de la Umunna surge del hecho de que es un sistema indígena de conocimiento entre los Igbos del sudeste de Nigeria, que retrata la solidaridad de un grupo de personas que comparten entre sí. En este contexto, se apoyan y se cuidan unos a otros se basa en la creencia de que surgen de un padre, por lo tanto, sienten preocupación por el bienestar de los demás. Esta idea de interconectividad les impulsa a apoyar y cuidar a cada uno en todos los ámbitos de la vida, como tal facilitar el proceso

 

 

POSTURA TERAPÉUTICA DEL ENFOQUE DE COUNSELLING DE UMUNNA

          La fuerte creencia de que venimos del mismo padre.

          Tiene un deber religioso y paterno incrustado dentro de su alcance y la esencia es para cada uno:

          Individual para cuidar el bienestar del otro / comunidad.

          Esto se expresa en la ideología: "biri ka mbiri": vive y deja vivir, que influye en la relación de una persona igbo con cualquier ser humano en cualquier lugar (Ejiofor, 2016).

En la perspectiva africana de la orientation usamos religion education economia, politica

          Esta teoría del cuidado impregna todos los aspectos de la vida de la siguiente manera:

          Salud,

          Economía,

          Religión,

          Educación,

          Política, etc.

          Por lo tanto, se puede contratar para cualquier tipo de asesoramiento dependiendo del alcance de la inquietud que se presenta (tema / problema).

si alguien no se siente bien, todos estos aspectos son tomados en cuenta

          Se considera tanto un tipo como una técnica de psicoterapia.

          Como tipo, es una terapia proporcionada por cada miembro de la umunna (familia / clan) a cualquier miembro con problemas.

          De manera descriptiva, Mbiere (2014) enfatiza que la curación real en la sociedad tradicional igbo se expresa bien en la atención médica tradicional de los enfermos y requiere una intervención personal, familiar, comunitaria y del dibia (médico nativo) para curar  cualquier enfermedad.

en el contexto africano, tenemos que hablar de todos estos aspectos del individo cuando vemos el Umunna, hablamos de tecnicas

1. el proceso de sanacion. cuando alguien se enferma, hay una intervencion para sanar y brindar apoyo.

          Como técnica, la "psicoterapia" de Umunna implica las actividades intermedias utilizadas por los curanderos tradicionales igbo para restaurar la psique del individuo perturbado.

          La psicoterapia Umunna trata con respeto y aceptación al cliente, incluidas sus creencias y singularidad.

          En cuestiones de intervención y curación por la fe de un individuo que sufre de locura, el tratamiento preferiría considerar a los familiares como punto de referencia.

cuando vemos a la UMUNA se trata de intervencion de los sanadores tradicionales,se trata con respeto, acceptacion incluyendo a sus creencias y aceptacion de sus differencias

          Esto se debe a que lo que los Igbo consideraban que la psicopatología es una condición mental que, naturalmente, no permitiría al individuo involucrado expresar su fe basándose en el hecho de que dicho individuo ya no tenga el control total de su racionalidad (Ejiofor, 2016).

          En consecuencia, la familia, incluidas todas las personas significativas representadas por la Umunna, son extremadamente importantes en el proceso de curación.cuando hay un estres psicologico, se asume que la persona necesita de estos servicios

 

Comentario (Amilkar Brunal)  : Este modelo es similar a los modelos indígenas de consejería ancestral de la Guajira Colombo-Venezolana comparto video disponible en  español en  https://www.youtube.com/watch?v=lSY5XLTwWZM&t=599s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.    RELAPRO, Network of Networks(Red Latinoamericana de Profesionales de la Orientación : PRESENTACIÓN RELAPRO 2021 (Includes English version) (relapro2020.blogspot.com)

The Latin American Network of Guidance Professionals (RELAPRO) is a fraternal non-profit organization (Community of Knowledge in Educational Guidance) made up of educational Guidance professionals. created at the initiative of Dr. Julio González Bello from Venezuela together with a group of colleagues in Portugal September 16, 2005,

 Its MISSION consists of promoting the epistemological conceptualization and the development of Educational Counseling and Guidance in Latin America through Action-

1. Encourage research, publication and academic dissemination through its own communication media (Blogs, social networks, The “OrientAcción” Magazine and the “Tiempo  Latinoamericano” bulletin and the organization of different face-to-face and virtual events.

2. Establish articulations and agreements with all organizations, associations and work groups or collectives in the field of Guidance in the world.

Its fundamental VISION consists of becoming an important academic reference for Counseling and Guidance in general in the world, for its affiliates in particular, for related National Asociations and for Latin American ministries of education.

Approximately 500 professionals from 14 Latin American countries [Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Ecuador, Mexico, Panama, Peru, Puerto Rico, Dominican Republic, Uruguay, Venezuela] and three invited countries: Italy, United States. United and South Africa, (special guest), who in turn in a personal capacity are also part of national and / or regional and even international organizations.

Currently RELAPRO begins the third phase of validation of its pedagogical model in Educational Guidance called. "Transitional Counseling and Guidance  for the Ethical Meaning of Life" available at .: Transitional Counseling and Guidance for the Ethical Meaning of Life (RELAPRO,2021) (revistaorientaccion.blogspot.com)  Relapro@gmail.com

BUREAU 2018-2021

FUNDADOR PRINCIPAL: Julio González Bello (Venezuela)

Director General: Amilkar Brunal (Colombia)

Secretaria de Actas: Luísa Rojas (Venezuela)

 Dir. Asuntos académicos: Silvia Gabriela Vázquez(Argentina)

 Secretario de Finanzas: Jairo Hernández E (Costa Rica)

 Dir. Comunicaciones: Miguel Carbajal Arregui (Uruguay)

Relaciones Internacionales: Alberto Puertas (EE.UU) 

In memoriam: María Celia Ilvento (Argentina)

 

 

3.    RELAPRO Lectures Presentation

 

3.1 Mg. S.C. Amilkar A. Brunal

Amilkar A. Brunal, is a psychologist graduated from the "Konrad Lorenz" University of Bogotá, specialist in Educational Counseling and Guidance and Human Development, from the "El Bosque" University of Bogotá (2001), Educational Counselor in the school environment vinculated to the Secretary of Education from Bogotá since 1994 and he have master's degree in Interdisciplinary Social Research graduated from the “Francisco José de Caldas District University (2008). Author of books Transitional Counseling and Guidance1.0 (2014). “When Men Speak” and co-author of: “Role and Meaning of Educational Guidance in Colombia”. Co-editor of the Latin American magazine on Guidance and Human Development: “OrientAcción” of the Latin American Network of Guidance Professionals (Relapro) of which he is general director for the period [2018-2021] amilkarbrunal@gmail.com. https://amilkarbrunal.blogspot.com

 

 

 Mg. S.C. Ps. Amilkar A. Brunal

Amilkar A. Brunal, es psicólogo egresado de la Universidad” Konrad Lorenz” de Bogotá, especialista en Orientación educativa y Desarrollo Humano, de la Universidad” El Bosque” de Bogotá (2001), Orientador Educativo en ámbito escolar adscrito a la secretaria de educación de Bogotá desde 1994 y magister en Investigación social Interdisciplinaria egresado de la Universidad Distrital “Francisco José de Caldas (2008). Autor de libros Orientación Transicional 1.0 (2014). “Cuando los Hombres hablan” y coautor de: “Rol y Sentido de la Orientación Educativa en Colombia”. Co-editor de la revista latinoamericana de Orientación y Desarrollo Humano: “OrientAcción” de la Red Latinoamericana de profesionales de la orientación(Relapro) de la cual es director general para el periodo [2018-2021] amilkarbrunal@gmail.com . https://amilkarbrunal.blogspot.com/

 

3.2         Max Sefotho (South Africa) Prof.Maximus Monaheng Sefotho is an Associate Professor in the Department of Educational Psychology (with a specialisation/focus on Career Guidance and Disability) at University of Johannesburg. His research and teaching work focus on Career Choice/Construction within the sphere of Contemporary Careers: Protean and Boundaryless as well as hephapreneurship (A concept he coined). Prof. Sefotho was the first registered member of the South African Career Development Association (SACDA), which he serves as board member up to this day. Prof. Sefotho contributed in the development of the competency framework for career development practitioners and currently has developed interest in the transition of differently abled persons from home through to the world of work. His later work has emphasised an Afrocentric approach that is driven by the philosophy of Ubuntu. In search of an Ubuntu Model of Career Development, Prof. Sefotho interrogates harmonising Ubuntu with Euro-Western models in addressing equity, social justice and avoiding harmful beneficence.

 

3.3 Silvia Gabriela Vázquez (Argentina)

Lic. Prof. Silvia Gabriela Vázquez

Psicopedagoga, escritora y maestranda en educación

Dir. Cátedra de Responsabilidad Social Universitaria UdeMM Dir. Diplomatura Interdisciplinaria en RS y Resiliencia.

Coordinadora del Depto. de Orientación Vocacional

Dir. Académica RELAPRO. Prom. Internacional de los ODS.

Embajadora para la Paz. Formadora en Liderazgo Ubuntu https://mentesalacarta.com/conferencistas-capacitadores-coaches/silvia-gabriela

Educational psychologist, writer and teacher

Dir. Chair of University Social Responsibility UdeMM Dir. Interdisciplinary Diploma in RS and Resilience.

Coordinator of the Department. Vocational Guidance

Academic Director RELAPRO. SDG International Prom.

Ambassador for Peace. Ubuntu Leadership Trainer

.: Enhebrar con poesía(English Version included) (revistaorientaccion.blogspot.com)

 

5. Ubuntu Model (Max Sefotho) and coments by Silvia Gabriela Vàzquez

In search of an Ubuntu Model of Career Development

.: In search of an Ubuntu Model of Career Development (revistaorientaccion.blogspot.com)

 

Prof. Maximus Monaheng Sefotho

University of Johannesburg

Department of Educational Psychology

 

Abstract

Decolonising career psychology has been desirable but slow to implement in South Africa. Theories and practice of career development continue to be  dominated by Euro-Western paradigms. While this dominance persists, the Black majority continue to experience inequity, unemployment, and poverty. Restricted access to jobs, educational and career development   service gatekeeping and regulation continues. An inclusive indigenization emerged to transform of the field of counselling and to embrace a call for "psychoecological pluralism". The search for an Ubuntu model of career development is an attempt to redress barriers within the counseling profession and create an inclusive, socially just and equitable model crafted on the African philosophy of Ubuntu. The suggested transformative model is crafted on the backdrop of a postmodern approach emphasizing the personal, historical, and cultural contexts. The Ubuntu cosmic career development (UCCD) model underpinned the theories, practices and principles of diversity; equity, redress and access is proposed.

En busca de un modelo de desarrollo profesional de Ubuntu

Prof. Maximus Monaheng Sefotho

University of Johannesburg

Department of Educational Psychology

 

RESUMEN

La descolonización de la psicología profesional ha sido deseable pero lenta de implementar en Sudáfrica. Las teorías y la práctica del desarrollo profesional siguen estando dominadas por los paradigmas euro-occidentales. Mientras persista este dominio, la mayoría negra continúa experimentando desigualdad, desempleo y pobreza. Continúa el acceso restringido a puestos de trabajo, servicios educativos y de desarrollo profesional y regulación. Surgió una indigenización inclusiva para transformar el campo del asesoramiento y abrazar un llamado al "pluralismo psicoecológico". La búsqueda de un modelo de desarrollo profesional de Ubuntu es un intento de corregir las barreras dentro de la profesión de consejería y crear un modelo inclusivo, socialmente justo y equitativo elaborado a partir de la filosofía africana de Ubuntu. El modelo transformador sugerido se elabora sobre el telón de fondo de un enfoque posmoderno que enfatiza los contextos personales, históricos y culturales. El modelo de desarrollo profesional cósmico de Ubuntu (UCCD) sustentaba las teorías, prácticas y principios de la diversidad; Se propone equidad, reparación y acceso.

 

6.Model:.: Transitional Counseling and Guidance for the Ethical Meaning of Life (RELAPRO,2021) (revistaorientaccion.blogspot.com)

 

 

 

 

Video available in Transitional Counseling and Guidance for the Ethical Meaning of Life(RELAPRO, 2021). - YouTube

 

Transitional Counseling and Guidance for the Ethical Meaning of Life.(RELAPRO, 2021).

Abstract

This model establishes as a fundamental objective, to facilitate the construction of the ethical Meaning of life understood as the development of community conscience, intrapersonal and interpersonal conscience and lays its philosophical bases on the ethics of the ancestral cultures Abya-Yala (ancestral America) and Ubuntu (Sub-Saharan Africa) applied mainly in the Guidance for Life in Community line. Its ontological (Bein: To Have + To  Do + To Be) and sociological bases are derived from the theory of Human Scale Development by the Chilean economist Manfred Max-Neef; The main Psychological bases are derived from the interpretations of Winnicot's biopsychosocial concept of "Transitionality" and his pedagogical bases from the basic Socratic mayeutics applied in the Pedagogical Project, "Synapse" (Basis of the line of counseling and guidance for academic life).

Resumen

Este modelo establece como objetivo fundamental, facilitar la construcción del sentido ético de vida entendido como el desarrollo de la conciencia comunitaria, la consciencia intrapersonal e interpersonal y sienta sus bases filosóficas en la ética de las culturas ancestrales Abya–Yala (América ancestral) y Ubuntu (África subsahariana) aplicada principalmente en la línea de Orientación para la Vida en comunidad. Sus bases ontológicas (SER: Tener+Hacer+Estar) y sociológicas se derivan de la teoría del Desarrollo a Escala Humana del economista chileno Manfred Max-Neef; Las bases Psicológicas principales se derivan de las interpretaciones del concepto de “Transicionalidad” biopsicosocial de Winnicot y sus bases pedagógicas de la mayéutica socrática básica aplicada en el Proyecto pedagógico, “Sinapsis” (Base de la línea de orientación para la vida académica).

 disponible en https://revistaorientaccion.blogspot.com/p/modelo-latinoamericano-de-orientacion.html

 

7. Final coments (relatoria)

·         Alberto Puertas (Perù,EE.UU) Relapro personal relations representative.

·         Aprocon representativae

 

8. INVITATION TO SHARE RESEARCH

Dear colleagues, The Latin American Network of Guidance and Counseling Professionals (Relapro) , we invite you to participate in the XI Guidance and Counseling survey which aims to: Systematize the perception of current needs ( Times of pandemic) in the field of Guidance in each country and contrast these needs with current models of Educational Guidance. The results and analysis of said investigative exercise will bepublished in the Latin America journal of Educational Guidance and Human development “OrientAcciòn”

Please see the follow link thanks XI Guidance and Counseling survey (google.com)

Sincerely

Amilkar A. Brunal

RELAPRO

 

REFERENCES

Aspectos Fundamentales de la Orientación Educativa. Mtro José Nava Ortiz (Mx) - YouTube

 

1/3 Avances del Modelo Latinoamericano de orientación Transicional para el Sentido Ético de la Vida - YouTube

 

Pensar el (Sub)Desarrollo en América Latina:Pbro. Mcs. Luis Eduardo Martínez Bastardo. (Ven) - YouTube

.: Greetings to colleagues in Africa (revistaorientaccion.blogspot.com)

.: In search of an Ubuntu Model of Career Development (revistaorientaccion.blogspot.com)

Counseling en EEUU y Modelo Orientación Transicional para El sentido ético de la Vida (RELAPRO). - YouTube

El modelo "Ubuntu" de desarrollo Humano  .Maximus Monaheng Sefotho (PhD) . South Africa - YouTube

Hacia un modelo latinoamericano de Orientación Educatiiva. Conversatorio con José Nava Ortiz. - YouTube

Las culturas nosòtricas .Elsa Tovar(Col) https://studio.youtube.com/video/yKnsDl8nJOo/edit

Orientación educativa con: DR. George Davy Vera (Ven/EE.UU) https://youtu.be/JYFqVLy25hk

Transitional Counseling and Guidance for the Ethical Meaning of Life(RELAPRO, 2021). - YouTube

No hay comentarios.:

Publicar un comentario

JOSÉ NAVA ORTIZ

  (Resumen curricular) FORMACIÓN ACADÉMICA: -           Profesor de Educación Primaria de la Escuela Normal “Manuel Ávila Camacho” ...